TEKNO İHMAL NEDİR?

        Tekno ihmal nedir, hiç duydunuz mu? Ben de bugün duydum ve nedir ne değildir biraz araştırdım. Öğrendiklerimi sizlerle de paylaşmak istedim.

        Tekno ihmal; dijital cihazlarda çok fazla zaman geçirerek, çocuğa gerekli ilgi ve dikkatin verilmemesi olarak tanımlanıyor. Bu konuya iki açıdan bakmak gerekiyor. İlki ebeveynin sürekli telefon, tablet, bilgisayar gibi dijital cihazlarla ilgilenmesi. Bir diğeri de; ebeveynin kendi "rahatlığı" için çocuğu/çocukları tüm gün dijital cihazlara mahkum etmesi. 



        
        Konuya nereden baktığınızın önemi yok. Çünkü bana göre; her iki koşulda çocuğun çocuk olma hakkını elinden alıyorsun. Şimdi bana soracaksınız; hiç mi tabletle oynamıyor senin çocukların. Oynuyorlar, evet. Ama dışarı da çıkıyorlar, sokak oyunları oynuyorlar, bisiklete biniyorlar vs vs. Yani özetle; sessizce otursunlar diye çocukluklarını ellerinden almıyorum. Benim günümün en az 3 saati parklarda geçiyor mesela. 

        Tekno ihmal terimi; çocuklarla hiç ilgilenmeyen, onlara ihtiyaçları olan sevgiyi şefkati göstermeyen, sırf sessiz dursunlar diye çocukların çocukluklarını elinden alanlar için kullanılan bir terim. 

        Dijital Cihazlardan Çocuklarımızı Nasıl Koruyacağız

        Aslına bakarsanız bu konu için "koruma" kelimesini doğru bulmuyorum. Korumaktan ziyade "kontrol etmek" daha doğru gibi geliyor. Çocuklarımızı istediğimiz kadar özgür ve özgüvenli yetiştirelim, yine de yaşları gereği yaptıkları, aldıkları, istedikleri vb şeyler konusunda kontrollü davranmıyor muyuz? Hepimiz davranıyoruz ve davranmak zorundayız. Dijital cihazlarda da onları engelleyip daha cazip hale getirmek yerine kontrolü elimize almamızın daha doğru olacağını düşünüyorum.

        Bunu yaparken çocuğa karşı dominant tavırlar sergilemekten bahsetmiyorum. Günlük akış içerisinde, bazen çocuğa evet artık yeter diyerek bazen de dikkatini başka yöne çekerek saat kontrolünü yapabiliriz. Aslında bu noktada şunu da söylemek istiyorum; dijital cihazlar karşısında ne kadar vakit geçirdikleri kadar - belki de bundan daha önemli olan - cihazlardan ne izledikleri ya da oynadıkları da önemli. Şöyle ki; bir video uygulamasından boş boş videolar izlemesi ile bir belgesel izlemesi aynı şey değil taktir edersiniz ki.

        Sevin Onları

        Çocuklarınızın dijital cihazların esiri olmasını istemiyorsanız, sevin onları. Onların da bir birey olduğunu unutmadan, kendi çocukluğunuzu her defasında hatırlayarak onlara vakit ayırın. Evet, hepimiz insanız. Hepimizin biraz dinlenmeye ve yalnız kalmaya ihtiyacı var ama unutmayın onların bu hayatta olmalarını biz istedik. O yüzden çocuklarınızın elinden çocukluklarını almayın lütfen. Bırakın doyasıya oynasınlar sokaklarda, bırakın kirlensinler. Kendi başlarına arkadaş edinmeyi, sosyalleşmeyi, oyun oynarken çıkabilecek sorunlarla baş etmeyi öğrensinler. 

        Özgüveni tam ve kendine yetebilen mutlu birer yetişkin olmalarını istiyorsanız, işe önce çocuk olmalarına izin vermekle başlayabilirsiniz.

Yorumlar

REKLAM

Popüler Yayınlar